Zamanın Etkin Kullanımı Konusunda Öğretmene Öneriler
1.Öğrencilerin bireysel farkılılıkları,derse yönelik tutumlarının da farklı olabileceğini gösterir.Burada bireysel farklılıklık terimi,giriş davranışlarının yanı sıra beklenti,gereksinim ve çalışma alışkanlıkları gibi bir dizi boyutta kendiliğinden oluşabilecek değişmelere işaret etmektedir.Öğretmen bu durumu olağan karşılamalı,ancak öğretim yaşantılarının desenlenemsinde,sınıfın beklenti ve gereksinimlerinin kesişme noktasından hareket ederek ortak amaçlar belirlenmelidir.(Curvin 1995)
2.Öğretmen öğretim yaşantılarının amaç,içerik ve yöntem açısından uyumlu ve anlamlı bir bütünlük taşımasına özen göstermelidir.Öğrencilerin görüş ve önerilerini değerlendirmeye hazır bir öğretmen tutumunun,derse katılımı ve doğal olarak öğrenme iklimini olumlu yönde etkileyeceği açıktır.(Brush 1994)
3.Öğretmen ders esnasında sınıfın tüm fiziksel alanlarında etkili olmalıdır.Buna göre öğretmen masasında olabildiğince az oturmalı,sınıfta dolaşarak öğrencilerin çalışmlarını yakından izlemelidir.
4.Öğretmenin asıl görevi düşünsel ve duygusal planda,sağlıklı bir evrimleşme sürecinden geçmesi için,öğrenciye yardımcı olmaktır.Şu halde öğretmen bütün öğrencilerini yakından tanımalı ve onların ayırt edici kişilik özelliklerini bilmelidir.(Dembo 1985)
5.Öğretmen öğrencielrin derse ilgi duymaları ve güdülenmeleri için ,uygun uyaranlardan yararlanmalıdır.Ayrıca derse başlamadan önce sınıfla birlikte ulaşılan ortak çalışma ilkeleri ile uyulması gereken kuralları kısaca özetlemelidir.
6.Genellikle uygun olmayan çalışma ortamları,yanlış gruplama teknikleri,kalabalık sınıflar ,etkileşimi yok eden oturma düzeni gibi etmenler,öğrencilerin derse yoğunlaşmalarını güçleştirir.Öğretmen sınıfın fiziksel ve psikolojik atmosferini belirleyen bu tür faktörlerin bilincinde olmalı ve bunların olumsuz etkilerini olanaklar ölçüsünde ortadan kaldırmaya çalışmalıdır.
7.Öğretim yaşantılarının desenlenemsi,uygulanması ve değerlendirilmesi aşamalarında öğrenci merkezli yaklaşım benimsenmelidir.Öğretmen -öğrenci etkileşiminden çok öğrenci-öğrenci etkileşimine vurgu yapan bu anlayışa göre,sınıftaki her birey değişik zamnalrda öğreten ve öğrenen rolünü oynamalıdır.(Cooper and Others 1987)
8.Ders sırasında pek çok etkinlik,eş zamanlı olarak gerçekleşir.Bunlardan bazıları diğerlerinden önce tamamlanır.Görevini erken bitiren öğrenciye ek çalışma verilmezse ,dikkatleri dağılacağından dersten psikolojik olarak uzaklaşır.(Jenn and Lawrence 1979)
9.Öğretme- öğrenme sürecinde öğrenciler,bir çok kez öğretmenlerinin yardım ve yöönlendirmesine gereksinim duyarlar.Bu nedenle öğretmen,öğrencilerin her birinin ne tür bireysel yardım ve yönlendirme gereksinimi içinde olduğunu bilmelidir.
10.Öğretmen dersin başında konuyu amaçları ve yöntemi kısaca tanıtmalı ve ders süresi içinde yapılması planlanan etkinliklere dikkat çekerek öğrencilerini güdülemelidir.Ayrıca ders sırasında dikkat çekme, yöneltme, yoğunlaştırma, düzeltme, dönüt verme, değerlendirme ve benzeri amaçlarla yapacağı açıklamalrı olabildiğince kısa tutmalıdır.
11.Araştırmalar sınıfta yapılan günlük işlerin veya bazı yönetsel görevlerin,ders zamanında kayda değer kayıplara neden olduğunu göstermektedir.Bu tür görevler önceden planlanarak zaman kayıpları en aza indirgenebilir.
12.Sadece öğretim dışı etkinliklerle zaman kaybetmemek için önlem almakla,ders süresi verimli biçimde kullanılamaz.Ders sırasında öğrencilerin dikkatleri bir çok nedenden dolayı dağılabilir veya konuya ilgileri azalabilir.Deneyimli bir öğretmen,bu tür durumları nedenleri üzerine odaklanarak sorunu yaygınlaşmadan çözer.(Leacock 1969)